“Har du noget imod hvis nogen skriger på dig?

En headhunter var på anden enden af telefonen. Han var på udkig efter en assistent til en CEO/ejer for en lille, men meget succesfuld forretning. Det væsentlige, han ønskede en person til sin rådighed nat og dag. Der syntes som en enorm deal. Og så det næste spørgsmål kom… “Har du noget imod, hvis nogen skriger på dig?” Så snart jeg kunne komme forbi sirener går ud i mit hoved, og visioner af Dilbert tegneserier, svarede jeg, “Ja, det ikke er acceptabelt”. Headhunter fortsatte, “Nå, han formentlig ville ikke kalde dig navne, men han er en temmelig hårdt drivende fyr og han hæver stemmen en masse”.
Ja, dette er en sand historie, og det var min første samtale med dag i dag. Det har været nok til at forbløffe og underholde mig hele dagen. En eller anden måde troede jeg dagene af skrigende chefer blev begravet sammen med dagene af forvaltningen af intimidering. Jeg tror, jeg var forkert! Jeg kan ikke hjælpe, men spekulerer på, hvis denne fyr har hørt om alt det arbejde bliver gjort omkring følelsesmæssig intelligens, eller arbejdsfastholdelse. Måske læse han ikke.
Besked til de skrigende Boss…
Chancer er, jeres medarbejdere har ene fod ud af døren. De bruger sandsynligvis endnu en del af deres arbejdsdag, gennemgang emails og jobopslag på steder som Monster.com.
Du går glip af betydelige mængder af information. Hvorfor? Fordi ingen ønsker at være “the one” at fortælle dig. Hvad du ikke kender kan såre dig.
Hver gang du forkæle dig selv med en skrigende vanvid bruge dine medarbejdere tid på at fortælle hinanden, taler om dig, og måske endda på udkig efter måder at skubbe dine knapper. Du er jo blevet underholdning.
Hvis dine medarbejdere har betinget sig at tolerere og endda ignorere din skrigende, har de sandsynligvis lært at ikke tage det personligt. Din hissende passer er jo om dig, din enorme ego, din usikkerhed og din manglende ønske om at skabe win-win, gensidigt gavnlige forhold.
Hvis din virksomhed er en succes på trods af måde du behandler dine ansatte, tænke bare på hvor meget mere succesfulde du kunne være, hvis dine medarbejdere elskede at komme på arbejde hver dag.
Og endelig, “Hvad er din skrigende koster dig?” Jeg taler om med hensyn til kroner og øre. Tænke i uproduktive medarbejdere, den måde, dine medarbejdere behandler hinanden og kunder, omsætning, sundhedsmæssige fordele, og måske endda nogle medarbejder sabotage.
Den nederste linje er dette…
Selv militæret undergår en enorm initiativ til at blive mere følelsesmæssigt intelligente. Bor sergenter i morgen vil være meget anderledes end bor sergenter i går.
Hvad kunne være anderledes for dig og din virksomhed, hvis du holdt op med at skrige og begyndte at behandle folk med respekt og værdighed?
Det er simpelthen et valg, du kender.